جمعه , 7 اردیبهشت 1403

دنده کباب کرمانشاهی

دنده کباب

دنده کباب کرمانشاهی یکی از لذیذترین انواع کباب ایرانی است که اصالتی کرمانشاهی دارد. طرز تهیه دنده کباب با گوشت گوسفندی و گوساله مرسوم است.

این غذا با محبوبیت زیادش در فهرست میراث ناملموس ملی نیز ثبت شده و در جهان نیز معروف است.

برخی دنده کباب را در فر و برخی روی گاز یا در تنور درست می‌کنند. اما دنده کباب اصیل کرمانشاهی و دنده کباب شاندیز روی منقل ذغالی یا باربیکیو تهیه می‌شود.

وجود کباب های متنوع در ایران نشان دهنده محبوبیت این غذای خوشمزه بین ایرانی هاست، کباب دنده کرمانشاهی است که ارزش یک بار امتحان کردن را دارد و مسلما طعم دلچسبش زیر زبانتان باقی خواهد ماند.

 

مواد لازم برای ۲ نفر
دنده گوسفندی ۴ عدد
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۲ عدد درشت
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد درشت
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور پخت دنده کباب کرمانشاه

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی باید گوشت گوسفند را به صورت درشت چرخ کنید. سپس پیاز را رنده کنید و به همراه نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید. یک دستکش به دست کنید و گوشت و پیاز را خوب با هم مخلوط کنید. این کار موجب می‌شود تا گوشت انسجام بیشتری داشته باشد و راحت‌تر روی سیخ قرار بگیرد.

گوشت چرخ کرده

مرحله دوم

در دومین مرحله از تهیه دنده کباب رستورانی خوشمزه باید نحوه سیخ زدن دنده کباب را به صورت درست و اصولی انجام دهید. برای این کار لازم است که ابتدا دنده‌ها را با استفاده از سیخ پهن به سیخ بکشید. سپس گوشت چرخ کرده را در کنار دنده‌ها قرار دهید و با استفاده از یک چاقو یا کاردک گوشت چرخ کرده را در کنار دنده‌ها پهن کنید. از مهم‌ترین اصول نحوه سیخ زدن دنده کباب این است که ۳ عدد سیخ پهن را هم زمان برای سیخ کردن دنده کباب‌ها استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که گوشت چرخ کرده از کنار دنده‌ها نریزد و جدا نشود.

 

مرحله سوم

در سومین مرحله از تهیه دنده کباب خوشمزه کرمانشاهی باید منقل زغال را آماده کنید. سپس کباب‌ها را به آرامی روی منقل قرار دهید. ابتدا دنده کباب خوشمزه کرمانشاهی را روی حرارت قرار دهید تا گوشت چرخ کرده به گوشت دنده بچسبد. سپس مدام کباب را بچرخانید تا همه بخش‌های دنده کباب رستورانی خوشمزه به خوبی و به صورت یکدست پخته شود.

در آخرین مرحله از درست کردن دنده کباب اصیل کرمانشاهی باید سس مخصوص آن را درست کنید. برای این کار مقداری کره داخل ماهیتابه بریزید. گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید کره آب شود. سپس پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. گوجه فرنگی را خوب سرخ کنید تا به روغن بیفتد. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی زعفران، آب لیمو ترش و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. سس را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ بماند و جا بیفتد.

در نهایت بعد از درست کردن دنده کباب رستورانی خوشمزه، دو طرف کباب را به سس آغشته کنید و این کباب اصیل و خوشمزه را همراه با نان یا برنج میل کنید.

امتیاز به این مطلب

User Rating: 4.46 ( 1 votes)

درباره‌ی دیده ها

ما در تیم تولید محتوای وب سایت دیده ها در تلاش هستیم تا بهترین، جدیدترین و مهمترین مطالب روزمره زندگی را برای شما عزیزان تهیه کنیم. با ما همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 18 =