سه شنبه , 29 اسفند 1402

روشهای تشخیص پارگی پرده بکارت

دختران زیادی به دلایل مختلف مثل آسیب ها یا ضربه های وارد شده به ناحیه تناسلی یا تماس های سطحی واژن به متخصص زنان مراجعه می کنند. سوال آنها این است که از کجا بفهمیم باکره هستیم؟ ما در این مقاله شما را با روشهای تشخیص پارگی پرده بکارت آشنا کنم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دکتر صفورا فرخی پور/ جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

 

چه عواملی باعث پارگی hymen می شود؟

بعضی از دختران مادرزادی بکارت ندارند و نداشتن پرده دلیل به عدم باکره گی آنها و داشتن رابطه جنسی نیست. در ضمن، ورزش های سنگین یا کششی، افتادن، شیرجه در آب یا ورزشهایی که به واژن فشار می آورند مثل اسب سواری یا دوچرخه سواری باعث پارگی هایمن دختران نمی شود. بلکه عوامل زیر علت پارگی پرده بکارت هستند:

  • رابطه جنسی واژینالی
  • وارد شدن هر چیزی به داخل واژن
  • آسیب دیدگی دهانه واژن با اشیای نوک تیز
  • خاراندن شدید مهبل موقعی که عفونت واژن شدید است
  • جراحی های سنگین در ناحیه لگنی

رخ دادن هر یک از موارد بالا با هر نوع بکارتی که باشید، علائم پارگی هایمن را ایجاد می کند و هرگز این اتفاق خودبخود رخ نمی دهد. می توانید برای آشنایی با انواع پرده های بکارت با شکل آنها مقاله «آشنایی با انواع پرده بکارت» را از همین سایت بخوانید.

نحوه معاینه پارگی پرده بکارت

تشخیص پارگی پرده بکارت

برای تشخيص سلامت بكارت، یک معاینه ساده کافی است. علت پارگی هایمن را نیز می توان به کمک موقعیت پارگی پرده بکارت مشخص کرد. اگر ورودی واژن را به صورت یک ساعت در نظر بگیریم، در ساعت ۱۲، کلیتوریس و در ساعت ۶، پرینه و مقعد قرار دارند.
ساعت ۱ تا ۵ در سمت راست و ۷ تا ۱۱ نیز در سمت چپ هایمن هستند. پارگی پرده بکارت در هر ساعتی که اتفاق بیفتد، نشان می دهد علت پاره شدن هایمن چه بوده است.

پارگی هایمن طبق ساعت

بر اساس موقعیت ساعت پارگی پرده بکارت می توان تشخیص داد، دختر در چه وضعیتی بکارت خود را از دست داده است:

پارگی در ساعتهای ۶ و ۱۰ تا ۱۲
پارگی در ناحیه ی جلویی پرده بکارت و در ساعتهای ۱۰ تا ۱۲ و ساعت ۶ زمانی رخ می دهد که دخول صورت گرفته و نزدیکی تحت شرایط زیر بوده است:

  • نزدیکی با زور انجام نشده ولی دختر تمایلی به انجام آن نداشته
  • فرد مورد تجاوز بوده

همچنین پارگی در این نواحی نشان می دهد که نزدیکی با درد همراه بوده است.

پارگی در ساعت ۳ تا ۹
اگر پارگی در قسمت جلویی هایمن رخ ندهد و در ساعت ۳ تا ۹ در بالا هایمن پارگی نشان دهد، فرد مورد تجاوز قرار گرفته است.

پارگی در ساعتهای ۵ یا ۷
اگر نزدیکی با تمایل طرفین انجام شود، هایمن در ساعت ۵ یا ۷ ورودی واژن پاره می شود. اگر پارگی دقیقا در ساعت ۶ باشد، نزدیکی دردناک نیز بوده است.

در پزشکی قانونی هم از این اصول برای تشخیص علت زده شدن پرده هایمن استفاده می شود. لازم به ذکر است که تشخیص باکره بودن یا نبودن دختران صرفاً برعهده پزشک است نه شما.

تشخیص پارگی پرده بکارت

 

فرق خراش و پارگی ساعت چیست؟

یکی از آسیب های پرده بکارت، پارگی است که در اثر دخول ایجاد می شود. اینکه دخول با رضایت بوده یا در اثر تعرض و تجاوز، در ساعتهای متفاوتی پارگی ایجاد می کند که در بالا توضیح داده شد. اما آسیب دیدگی دیگر، خراش یا سائیدگی است که در آن فقط اثرات ساییدگی و تغییر شکل وجود دارد و پارگی دیده نمی شود.

بعد از پارگی بکارت چه کنیم؟

هایمن بعد از پارگی، خودبخود ترمیم نمی شود، حتی اگر یک بار دخول انجام شده و سالها هیچ نوع رابطه جنسی نداشته باشید. مگر اینکه عمل جراحی هایمنوپلاستی انجام شود. این جراحی برای ترمیم پرده بکارتی انجام می شود که دارای تمام شرایط زیر باشد:

  • فقط پرده بکارت آسیب خفیفی دیده
  • واژن کاملا سالم و بدون پارگی باشد
  • هنوز روی هایمن، اسکار ایجاد نشده
  • تعداد دفعات دخول زیاد نباشد

این تنها روش ترمیم بکارت است و روشهای دیگر مثل کاشت هایمن نمی تواند واقعا موثر باشد. اگر تعداد دفعات دخول زیاد باشد، نمی توان هایمن را ترمیم کرد. چون کاملا پرده پاره شده و بقایای زیادی از آن نمانده است.

 

 

سوالات رایج درباره پارگی هایمن در دختران

در این بخش خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج دختران درباره پارگی پرده بکارت پاسخ داده اند:

هایمن من سالمه ولی درد، سوزش و خونریزی دارم، مشکل کجاست؟

باید هایمن معاینه شود. اگر خونریزی شما بیش از چند لکه باشد و درد و سوزش دارید، ممکن است بخاطر پارگی پرینه باشد که بین مقعد و دهانه واژن قرار دارد.

احتمال بارداری در دختران باکره هست؟

بله. چون پرده بکارت حفره هایی برای خروج ترشحات و خون قاعدگی دارد. اگر مایع منی روی واژن ریخته شود، می تواند از پرده بکارت عبور و بارداری اتفاق بیفتد.

پرده بکارت ترمیم شده را می توان با معاینه پزشکی تشخیص داد؟

تضمینی در این مورد نداریم که بعد از ترمیم، در هیچ معاینه پزشکی مشخص نشود که هایمن ترمیم شده است. اما برای افراد غیرمتخصص قابل تشخیص نیست.

آیا می توان زمان پارگی هایمن را مشخص کرد؟

معمولا اگر یکی دو هفته از پارگی یا آسیب گذشته باشد، می توانیم زمان تقریبی آن را تشخیص دهیم. در غیر این صورت، باید به پزشک قانونی مراجعه کنید.

زنانی که در اولین رابطه جنسی خونریزی ندارند، باکره نیستند؟

هایمن بافت بسیار کم خونی است و خونریزی چندانی ندارد. زنانی که خونریزی زیادی دارند، بخاطر پاره شدن قسمتهایی از دیواره واژن در اثر رابطه جنسی است نه برداشته شدن بکارت شان.

در اولین دخول، کاملا پرده برداشته می شود؟

اغلب همین طور است اما گاهی در چند مقاربت اولیه، کاملا پاره نمی شود و فقط بخش هایی از هایمن زده می شود. اما در مقاربت های بعدی کاملا پرده برداشته شده و بقایای کمی از آن باقی می ماند.

 

 

 

امتیاز به این مطلب

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی دیده ها

ما در تیم تولید محتوای وب سایت دیده ها در تلاش هستیم تا بهترین، جدیدترین و مهمترین مطالب روزمره زندگی را برای شما عزیزان تهیه کنیم. با ما همراه باشید

همچنین ببینید

فواید رابطه جنسی

فواید رابطه جنسی

از فواید رابطه جنسی می‌توان به تولید مثل، بهبود سلامت روان و سلامت جسمانی و همچنین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =