شنبه , 1 اردیبهشت 1403

لکه‌های قهوه‌ای پوست درمان، رفع و از بین بردن

همانطور که سن افراد بالا می‌رود، لکه‌های ناخوشایندی که معمولاً به آنها لکه‌های قهوه‌ای پوست می‌گویند، روی صورت و در پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند.

لکه‌های قهوه‌ای زمانی بروز می‌کنند که در لایه‌ی بالایی سطح پوست رنگدانه‌های زیادی بسط پیدا کند، رشد کند و مانند یک خال بزرگ به نظر برسد. ممکن است یک لکه به تنهایی ظاهر شود و یا اینکه چند لکه به صورت دسته‌ای و با هم بروز کنند.

برخی افراد زمینه‌های ارثی مبتلا شدن به لکه‌های قهوه‌ای روی پوست را دارند. لکه‌های قهوه‌ای در افراد مسن‌تر شایع‌تر هستند، به خصوص در آنهایی که زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنند.

لکه‌های قهوه‌ای سرطانی نیستند و منجر به سرطان هم نمی‌شوند. با این حال در پوست‌هایی که در معرض نور خورشید هستند، ممکن است این لکه‌ها با زبری پوست که در مرحله قبل از سرطان اتفاق می‌افتد و ورم‌های قرمزرنگ پوست که به آن کراتوز اکتینیک می‌گویند همراه شود.

 

علت‌ها و دلایل


لکه‌های قهوه‌ای ناشی از تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه‌های پوستی هستند. پزشکان همیشه دلیل ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای را نمی‌دانند.

پیری پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دیگر اشکال ماوراء بنفش (UV) مانند حمام آفتاب‌گیری یا برنزه کردن پوست بدن، همه علت لک صورت هستند.

احتمال ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر است. ازجمله در نواحی زیر:

  • صورت
  • پشت دست‌ها
  • شانه‌ها
  • قسمت فوقانی کمر
  • ساعد یا بازو

عوامل خطر


مردم در هر سن، جنس و نژادی که باشند، پوست آنها مستعد ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای است. با این حال لکه‌های قهوه‎ای در افرادی که برخی از عوامل خطر خاص را دارند، شایع‌تر است. این عوامل عبارتند از:

  • داشتن سن بیش از ۴۰ سال
  • داشتن پوست روشن
  • به صورت مکرر در معرض نور خورشید قرار گرفتن
  • استفاده‌ی مکرر از حمام آفتاب یا برنزه کردن پوست

علائم و نشانه‌ها


  • رنگ آنها طیف وسیعی از قهوه‌ای روشن تا سیاه دارد.
  • بافتی شبیه به بافت دیگر مناطق پوست دارند.
  • بدون درد هستند.
  • معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض نور خورشید است، به وجود می‌آیند.

 

درمان لکه‌های قهوه‌ای پوست


کرم‌ها

شمار زیادی از کرم‌های بدون نسخه وجود دارند که می‌تواند در درمان لکه های قهوه ای صورت موثر باشند و لکه‌های قهوه‌ای را محو یا حذف کنند. هزینه این کرم‌ها برای رفع لک می‌تواند در هرجایی بسته به شرکت سازنده و اندازه‌ی جعبه‌ی آنها متفاوت باشد.

برخی از مارک‌های ارزان‌تر ادعا می‌کنند که لکه‌های قهوه‌ای را کم‌رنگ می‌کنند و به تدریج میزان قابل توجه بودن آنها را کم می‌کنند؛ در حالی که برخی از مارک‌های خیلی گران تا زمانی که لکه‌های قهوه‌ای را از روی دست‌ها، بازوها و گردن از بین ببرند، کار می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که وجود لکه‌های قهوه‌ای مشکلی نیست که به راحتی بشود با آن برخورد کرد و عوامل زیادی در نتایج نهایی نقش دارند. با این حال یک برنامه خوب برای مراقبت از پوست می‌تواند یک راه طولانی را به سمت حذف این لکه‌های ناخوشایند ارائه دهد.

افرادی که در نظر دارند از این کرم‌ها استفاده کنند باید نظرات مصرف‌کننده‌ها را بخوانند و نظرات مثبت و منفی را با دقت با هم مقایسه کنند، به خصوص اگر قصد داشته باشند پول زیادی برای گران‌ترین محصولات از بین برنده لکه‌های قهوه‌ای پوست هزینه کنند.

لیزر درمانی

یک روش غیر موضعی برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست، استفاده از لیزر است،در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگدانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد.

لیزر لکه های قهوه ای صورت

تکنولوژی IPL

تکنولوژی IPL، به عکس‌برداری صورت نیز اشاره دارد، ظاهر پوست پیر شده، لکه‌های قهوه‌ای (کک و مک ناشی از نور خورشید)، خوش‌خیم‌ترین رنگدانه‌های قهوه‌ای و قرمزی ناشی از پاره شده مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد. این کار از طریق یک فرایند به نام عکس‌برداری جوان‌سازی برای صورت و بدن انجام می‌شود.

کرایوتراپی (سرما درمانی)

کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود. کرایوتراپی یک روش درمانی سریع و ایمن برای حذف لکه‌های قهوه‌ای است.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد. معمولاً پوست جدیدی که جایگزین پوست قدیمی می‌شود، نرم‌تر است و چین و چروک کمتری دارد. لایه‌برداری شیمیایی برای افرادی که پوستشان لطیف و بور است، یک انتخاب خوب است.

پیلینگ مکانیکی (میکرودرم)

در پزشکی کلاسیک، پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند.

کریستال‌ها بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را پوسته پوسته می‌کنند که این کار باعث می‌شود سلول‌های پوستی که نرم، صاف و پذیرای مواد مغذی هستند در معرض زیست قرار گیرند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و مقاومت آن را نسبت به اثرات پیری بهبود می‌بخشد.

پیشگیری


با انجام اقدامات زیر می‌توانید احتمال بروز آنها را کاهش دهید:

  • بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر، زمانی که اشعه خورشید در شدیدترین حالت خود می‌تابد، از قرار گرفتن در آفتاب اجتناب کنید.
  • هر روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. این کرم‌ها باید یک فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) در محدوده‌ی حداقل ۱۵ داشته و محتوی محافظ‌های UVA و UVB باشند.
  • حداقل ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کرم ضد آفتاب را استعمال کنید.
  • اگر شنا کردید و یا عرق می‌کنید، هر دو ساعت ضد آفتاب را مجدداً استفاده کنید.
  • لباس‌های محافظ مانند کلاه، شلوار و پیراهن‌های آستین بلند بپوشید. این‌ها به محافظت پوست شما در برابر اشعه UV خورشید کمک می‌کنند. برای بهترین محافظت لباس‌های مسدودکننده‌ی UV با فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) در محدوده‌ی حداقل ۴۰ تا ۵۰ بپوشید.

0

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی بهاره ولی دخت

سلام. من کارشناس بهداشت هستم، علاقه مند به انتشار مطالب در زمینه بهداشت و سلامت

همچنین ببینید

تن ماهی با تخم مرغ

تن ماهی با تخم مرغ

شاید شما هم یک بار خوردن تن ماهی و تخم مرغ را امتحان کرده باشید، …

یک نظر

  1. سلام. ممنون از مطالب خوب و مفیدتون، واقعا کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =