شنبه , 8 اردیبهشت 1403

نرخ دیه سال 1403

نرخ دیه سال 1403 اعلام شد.

نرخ دیه سال 1403

نرخ دیه سال 1403 اعلام شد. قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲ میلیارد ریال معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

به موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه به تمامی واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و در راستای اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲ میلیارد ریال معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

در دین ما زمانی که فردی جنایتی را به‌صورت غیرعمد انجام می‌دهد باید مبلغی را به‌عنوان دیه پرداخت کند. این جنایت می‌تواند بر نفس، عضو، منفعت یا در شرایطی جنایت عمدی باشد. در واقع دیه زمانی پرداخت می‌شود که دیگر قصاصی در کار نبوده و عملی که فرد انجام داده باید با پرداخت مبلغی مشخص جبران شود.

زمانی که رئیس قوه قضاییه مبلغ دیه را صادر کرده و آن را اعلام می‌کند، تا پایان سالی که در آن قرار گرفته‌ایم، این نرخ ثابت خواهد بود. زمانی که مبلغ دیه انسان کامل تعیین شود، دیه مربوط به سایر اعضای بدن نیز بر همین اساس مشخص می‌گردد.

شخصی که موظف به پرداخت دیه است، باید مبلغ آن را بر اساس سالی که در آن قرار گرفته پرداخت کند. حتی اگر محکومیت فرد در سال‌های قبل باشد، مبلغ دیه بر اساس سالی مشخص می‌شود که در آن سپری می‌کند.

امتیاز به این مطلب

0%

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی دیده ها

ما در تیم تولید محتوای وب سایت دیده ها در تلاش هستیم تا بهترین، جدیدترین و مهمترین مطالب روزمره زندگی را برای شما عزیزان تهیه کنیم. با ما همراه باشید

همچنین ببینید

مردم فعلا طلا نخرند

مردم فعلا طلا نخرند

مردم فعلا طلا نخرند ، رییس اتحادیه طلا ضمن بیان اینکه قیمت ها در بازار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =