شنبه , 8 اردیبهشت 1403

ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان

هیچ شکی در میزان لذت ارگاسم در زنان وجود ندارد. اما تنوع و نحوه رسیدن به این حس است که رابطه جنسی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

ارگاسم یا ارضا شدن به حالت رهایی از تنش و انقباضات مداوم همراه با انزال یا بدون آن گفته می‌شود که در زنان و مردان متفاوت است.

جالب است بدانید که اکسی‌توسین ترشح شده شما را به شریکتان وابسته‌تر می‌کند.

زنان می‌توانند انواع مختلفی از ارگاسم را تجربه کنند که از نظر شدت و مدت زمان، متفاوت هستند.

مراحل ارضا شدن چیست؟

محققان مختلفی بیان کرده‌اند که پاسخ جنسی مراحل خاصی را دنبال می‌کند، اگرچه نظر آن‌ها در مورد این مراحل متفاوت است. بسیاری از زنان پس از یک دوره ارگاسم یا ارضا شدن قادر به تجربه ارگاسم بعدی هستند، درحالی‌که مردان معمولاً قبل از ارضای جنسی بعدی به یک دوره استراحت نیاز دارند. بیشتر نظریه‌های آن‌ها شامل مراحل زیر است:

مراحل ارگاسم نشانه‌های آن
هیجان در طی آن، تحریک ایجاد شده و از فواید رابطه جنسی محسوب می‌شود.
تداوم تحریک در طی آن، تحریک افزایش و سپس کاهش می‌یابد.
ارگاسم یا ارضا شدن همراه با عشق بازی با همسر، باعث ایجاد احساس شدید لذت می‌شود.
فرونشینی در طی آن، تحریک کاهش می‌یابد و به اتمام می‌رسد.

ارگاسم کلیتورال

کلیتوریس بخش بسیار حساس آناتومی یک زن است که از میلیون‌ها پایانه عصبی شبیه به آلت تناسلی تشکیل شده. این اندام جنسی مانند یک بافت کوچک نعوظ در قسمت بیرونی فرج است اما در داخل واژن نیز گسترش می‌یابد. تحریک مستقیم کلیتوریس یا لمس اطراف آن باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود که به دنبال آن ارگاسم رخ می‌دهد.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸، نشان داد که نوازش کلیتوریس به جلو و عقب و در دایره‌های پهن و کوچک می تواند منجر به ارگاسم شود. در همان مطالعه، ۳۶/۶ درصد، گفتند که برای رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی به تحریک کلیتورال نیاز دارند. ۳۶ درصد هم گفتند که ارگاسم با تحریک کلیتورال حس بهتری دارد. حتی اگر بدون آن به ارگاسم برسند.

ارگاسم نقطه جی

تحریک نقطه جی یک راه دیگر برای رسیدن زنان به ارگاسم است. با این حال، محققان هنوز در مورد مکان آن بحث می‌کنند. توافق کلی این است که نقطه G، در دیواره جلویی واژن، تقریبا در نیمه‌ی راه، بین دهانه واژن و دهانه رحم قرار دارد. برخی محققان معتقدند که نقطه جی خودش یک اندام جنسی است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که بخشی از شبکه‌های عصبی کلیتوریس است. این نقطه برای برخی از زنان، حالت اسفنجی دارد.

چگونه می‌توان نقطه G را پیدا کرد؟ در داخل واژن و به سمت جلو یک ناحیه ناهموار یا یک برآمدگی قابل لمس است.

برخی از افراد معتقدند که ارگاسم نقطه G در مقایسه با سایر انواع ارگاسم بهتر است.

ارگاسم واژن

این ارگاسم ناشی از رابطه جنسی واژینال است که به طور مستقیم کلیتوریس و نقطه G را تحریک نمی‌کند.

نقطه A، در دیواره جلویی واژن، درست زیر دهانه رحم قرار دارد. این ناحیه با لمس درست می‌تواند باعث ارگاسم عمیق واژن شود. برخی افراد ممکن است از لمس دهانه رحم نیز به ارگاسم برسند.

تحریک این ناحیه می‌تواند باعث انقباض کل رحم با انقباضات شدید شود.

با این حال، برخی از افراد ممکن است هرگز ارگاسم واژینال را تجربه نکنند. در مطالعه‌ای در سال۲۰۱۸، روی بیش از هزار زن، ۱۸/۴ درصد گفتند که رابطه جنسی واژینال به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را به اوج برساند. برخی تحقیقات نشان دادند که با زاویه دادن مناسب و دخول کم، می‌توان ارگاسم واژینال را تجربه کرد.

ارگاسم نوک سینه

در مورد اینکه چه تعداد از زنان می‌توانند بدون تماس با اندام تناسلی خود به ارگاسم برسند، اتفاق نظر وجود ندارد.

محققان همچنین دقیقا مطمئن نیستند که چرا ارگاسم نوک سینه اتفاق می‌افتد. اما مطالعات نشان داده که تحریک نوک سینه بخشی از مغز را فعال می‌کند که تحریکات تناسلی را کنترل می‌کند.

نوک سینه‌ها، مملو از پایانه‌های عصبی و پوست حساس است.

داشتن ارگاسم نوک سینه در زنان، نیازمند تمرین است. اگر لمس مناسب وجود داشته باشد، وقوع ارگاسم امکان‌پذیر است.

ارگاسم ترکیبی

ارگاسم ترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از یک منطقه به طور همزمان تحریک شود. برای مثال نفوذ نقطه G را همراه با لمس کلیتورال در نظر بگیرید.

در واقع، تحریک بیش‌تر، با جریان خون بیش‌تر و ارگاسم بهتر همراه است.

ارگاسم‌های پشت سر هم

زنان برخلاف مردان، می‌توانند ارگاسم‌های پشت سر هم را تجربه کنند. زیرا به زمان استراحت بین ارگاسم‌ها و برانگیختگی مجدد، نیاز ندارند. در واقع اگر به حالت قبل از برانگیختگی برنگردید، می‌توانید یک ارگاسم دیگر را تجربه کنید.

برای تجربه ارگاسم های متعدد، می‌توانید ماهیچه‌های لگن خود را به منقبض کنید (با فشار دادن و رها کردن به گونه‌ای که انگار ادرار خود را نگه داشته‌اید). این کار، جریان خون را بالا نگه می‌دارد، حساسیت را افزایش می‌دهد و رسیدن به ارگاسم دوم را آسان‌تر می‌کند.

ارگاسم همراه با خروج مایع

در برخی از زنان، مایعی از غدد اطراف مجرای ادرار یا سطح قدامی واژن، در حین یا قبل از ارگاسم خارج می‌شود. هنوز اثبات دقیقی وجود ندارد که این مایع واقعا از کجا خارج می‌شود.

حدود ۱۰ تا ۵۴ درصد از زنان ممکن است در طول رابطه، این نوع از ارگاسم را تجربه کنند.

ارگاسم در ورزش!

رسیدن به اوج لذت جنسی، در طول یک تمرین ورزشی شدید، بعید نیست. مطالعه‌ای در دانشگاه ایندیانا نشان داد که ۳۷۰ مورد از ۵۳۰ زن، معمولا از طریق تمرینات میان‌تنه، ارگاسم یا لذت جنسی را تجربه کرده‌اند.

یکی از راه‌های القای ارگاسم این است که ماهیچه‌های کف لگن را بسیار منقبض کنید. اگر کسی عضلات لگن توسعه یافته‌ای داشته باشد و در طول تمرین، آن‌ها را واقعا منقبض کند، وقوع ارگاسم امکان‌پذیر است.

البته در بیشتر افراد، تحریک کلیتورال  یا واژن هم نیاز است.

ارگاسم در خواب

زنان ممکن است در طول خواب به ارگاسم برسند. ۱۱ درصد ارگاسم‌های خواب احتمالا با یک رویای شهوانی شروع می‌شوند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد افرادی که روی شکم می‌خوابند بیشتر احتمال دارد در طول خواب، رویاهای شهوانی و احساسات جنسی داشته باشند. با این حال، دلایل دقیق ارگاسم خواب، کاملا ثابت یا درک نشده است.

تحقیقات در مورد ارگاسم خواب بسیار کم و قدیمی است. بهترین استناد مربوط به یک مطالعه در دهه ۱۹۵۰ است که نشان داد ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان زن تا سن ۴۵ سالگی، ارگاسم خواب داشته‌اند.

تحریک کلیتورال غالب‌ترین ارگاسم دست ‌یافتنی در زنان است. موقعیتی که برای دیگران لذت بخش است ممکن است برای شما تحریک‌آمیز نباشد. آزمایش نقطه‌های گوناگون و تحریک اندام‌های مختلف (مانند نقطه A یا G)، می‌تواند درهای جدید ارگاسم را به روی شما باز کند.

درمان افسردگی در طول بارداری

ارضا شدن در بارداری خطر دارد؟

در اکثر موارد، ارضای جنسی در دوران بارداری ایرادی ندارد و ارگاسم زنان و نازایی نیز ارتباطی به هم ندارند. در واقع، این مسئله می‌تواند برای سلامتی روانی و ذهنی فرد مفید هم باشد. همیشه در مورد اینکه آیا  رابطه جنسی به طور خاص برای شما مناسب و مفید است یا خیر، باید با متخصص زنان مشورت کنید.

محققان اشاره کرده‌اند که در بارداری‌های کم‌خطر، رابطه جنسی با «زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها یا وزن کم نوزاد هنگام تولد» ارتباط ندارد. بااین‌حال، اگر هر یک از موارد زیر در فرد وجود داشته باشد، دکتر زنان ممکن است او را از فعالیت جنسی منع کند:

  • لکه‌بینی یا خونریزی
  • وقتی دهانه رحم کوتاه‌تر از ۲۲ میلی‌متر است و مادر و جنین در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس قرار دارند.
  • وازا پرویا یا واسا پرویا یعنی هنگامی که عروق بندناف بیش‌ازحد به دهانه رحم نزدیک می‌شوند.
  • وجود جفت سرراهی یعنی وقتی جفت، دهانه رحم را می‌پوشاند.

اگر بارداری فرد به دلایل دیگری مانند احتمال چندقلوزایی بسیار خطرناک باشد، باید با پزشک زنان در این مورد مشورت شود. هنوز تحقیقات کافی در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری پرخطر صورت نگرفته و اطلاعات ما در این باره بسیار اندک است. بااین‌وجود، ما ارتباط بارداری با رابطه جنسی را به‌صورت تقسیم‌بندی سه‌ماهه مورد اشاره قرار می‌دهیم:

ارگاسم در سه‌ ماهه‌ اول بارداری

رابطه جنسی در سه ماه اول می‌تواند عالی باشد یا ممکن است راضی‌کننده نباشد. از طرف دیگر، بدن فرد در سه ماه اول بعد از بارداری حساس‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، سینه‌های فرد ممکن است به لمس شدن حساس و بنابراین توسط خودش یا شریک زندگی‌اش به‌راحتی تحریک شوند. ممکن است میل جنسی فرد نیز افزایش یابد. این موارد ممکن است منجر به ارضا جنسی سریع‌تر و رضایت‌بخش‌تر گردد.

ارگاسم در سه‌ ماهه‌ دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری، ارضا ممکن است لذت‌بخش‌تر باشد. چند دلیل برای این امر وجود دارد که شاید دلیل اصلی آن افزایش جریان خون در دوران بارداری است. این بدان معناست که رحم و ناحیه واژن فرد حساسیت بیشتری پیدا کرده است. ممکن است فرد پس از ارضا جنسی، انقباضات یا گرفتگی‌های رحمی را احساس کند.

این موارد کاملاً طبیعی است و حتی در مواقعی که فرد باردار نیست هم اتفاق می‌افتد و فقط ممکن است شخص آن‌ها را احساس نکند. در این مورد نباید نگران بود زیرا این انقباضات، مربوط به زایمان نیستند و به زایمان منجر نمی‌شوند. گرفتگی عضلات به‌طورکلی با استراحت فروکش می‌کند.

ارگاسم در سه‌ ماهه‌ سوم حاملگی

در این دوره جنین بزرگ‌تر می‌شود و باتوجه‌به اینکه جنین در رحم زن فضای زیادی را اشغال می‌کند، ممکن است عضلات نتوانند به طور کامل برای رسیدن به اوج لذت جنسی خود منقبض شوند.

امتیاز به این مطلب

0%

با امتیاز به متن بالا ما را در ارائه مطالب بهتر یاری کنید

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی بهاره ولی دخت

سلام. من کارشناس بهداشت هستم، علاقه مند به انتشار مطالب در زمینه بهداشت و سلامت

همچنین ببینید

تن ماهی با تخم مرغ

تن ماهی با تخم مرغ

شاید شما هم یک بار خوردن تن ماهی و تخم مرغ را امتحان کرده باشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =