شنبه , 8 اردیبهشت 1403

آماده استارت بورس باشید

آماده استارت بورس باشید

محمدعلی ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه

عدم فروش اوراق توسط دولت و همچنین توقف عرضه‌های اولیه توسط سازمان بورس و عملکرد فوق‌العاده درخشان شرکت‌های بورسی باید آماده استارت بورس باشید

محمدعلی ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد با توجه به اتمام سال مالی کثر نمادهای بورسی و کاهش تنش‌های سیاسی منطقه و همچنین افزایش قیمت نرخ دلار مبادلاتی در نیمه دوم سال و تعیین‌تکلیف نرخ خوراک پالایشی‌ها و همچنین عدم فروش اوراق توسط دولت و همچنین توقف عرضه‌های اولیه توسط سازمان بورس و عملکرد فوق‌العاده درخشان شرکت‌های بورسی باید منتظر رشد منطقی و شارپ بورس باشیم.

در مقایسه با بازارهای موازی از جمله سکه، طلا، دلار، خودرو، مسکن و مواد غذایی از سال ۹۹ تا الان، شاخص بورس نه تنها رشدی نداشته بلکه با توجه به رشد سهم‌هایی که تأثیر بسزایی در شاخص داشته‌اند و شاخص را به‌صورت تصنعی نگه‌داشته‌اند، افت بسیاری هم در سهم‌های دیگر ایجاد شده است.

ملاک کلیتی سهام کوچک بازار شاخص هموزن است که با ارزیابی دقیق متوجه می‌شویم که این سهم‌ها حتی با شاخص کنونی که نزدیک به سقف تاریخی خود هستند، حداقل ۵۰ درصد ارزانتر فروخته می‌شوند لذا به اعتقاد من با توجه به نگه داشتن شاخص به خاطر تورم و یا به صورت دستوری، بازار سرمایه در ۳ ماهه آینده از حالت نزولی خارج می‌شود و گارد صعودی بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران خواهد گرفت.

توصیه اکید دارم در دو ماه آینده که مخصوصاً احتمالا از ۱۵اسفند این روند شروع خواهد شد، بیشتر سهامدار بمانید تا اینکه نوسانگیر باشید، چون درصورت فروش یک سهم می‌تواند شما را چند درصد از بازار عقب بیندازد؛ همانطور که در سال ۹۹ و در ابتدای سال شاهد بودیم.
به اعتقاد من شاخص به راحتی می‌تواند سقف جدیدی را در همین ماه‌های آتی تا اوایل خرداد ثبت کند و چون از بازارهای مالی موازی عقب‌ماندگی فراوانی دارد، می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را جذب کرده و رشد شتابان‌تری را بگیرد.

چه بسا به خاطر رکود مطلق در بازارهای مسکن و خودرو، سرمایه‌هایی که در این دو حوزه باشند را هم می‌توان تصور کرد که به بازار سرمایه ورود کنند.

باید توجه کنیم همه ساله بازارهای خودرو و مسکن و سکه و طلا اصولاً در فصل بهار رکود بیشتری نسبت به سایر فصول سال دارند و همین عامل هم می‌تواند پول‌های بیشتری را جذب بازار سرمایه کند.

درضمن الان در بهترین حالت p/s بازار هستیم و همین عامل ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را به شدت کم کرده و می‌تواند با اطمینان کامل پذیرای سرمایه‌های بسیار سنگین بوده و حتی سرمایه‌های دولتی را هم جذب خود کند.

به نسبت تورم و گروه‌های موازی دیگر بورس از جمله مسکن و دلار و سکه و خودرو یکی از کم‌ریسک‌ترین دوران‌های بورس را سپری می‌کنیم.

گروه‌های سیمانی، معدنی صادراتی، پتروشیمی و پالایشی و خودرویی‌ها می‌توانند به خاطر عملکرد فروش و ثبت ای‌پی‌اس‌های تاریخی بیشترین رشد را در بین گروه‌های بورسی داشته باشند.

یک سرمایه‌گذار بورسی می‌تواند با تهیه سبد ۷ الی ۱۰ سهمی از گروه‌های پیشرو سبد خود را متنوع بچیند تا هم ریسک سرمایه‌گذاری را کمتر کند و هم درصورتی که گروه‌های مختلف رشد داشته باشند، از بازار جانماند.

امتیاز به این مطلب

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی دیده ها

ما در تیم تولید محتوای وب سایت دیده ها در تلاش هستیم تا بهترین، جدیدترین و مهمترین مطالب روزمره زندگی را برای شما عزیزان تهیه کنیم. با ما همراه باشید

همچنین ببینید

مردم فعلا طلا نخرند

مردم فعلا طلا نخرند

مردم فعلا طلا نخرند ، رییس اتحادیه طلا ضمن بیان اینکه قیمت ها در بازار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =