شنبه , 1 اردیبهشت 1403

ورزش کراس فیت

ورزش کراس فیت

ورزش کراس فیت یک رشته ورزشی متشکل از حرکات قدرتی و استقامتی است که جهت بهبود قدرت، استقامت و توان هوازی تعریف می‌شوند.

حرکات تمرینی کراس‌فیت بر پایه حرکاتی مثل نشستن و بلند شدن (اسکوات)، بلند کردن، کشیدن و هل دادن اجسام و سایر حرکاتی که در زندگی روزمره انجام می‌دهیم طراحی شده‌اند.

تاریخچه کراس فیت

این ورزش در اواخر سال 1990 توسط گرک گلسمن و لورن جنای طراحی شد. آن‌ها یک باشگاه ورزشی به نام کراس فیت تأسیس کردند و خیلی زود در تمام آمریکا و جهان شعبه‌هایی از این باشگاه بازگشایی شد.

ورزش کراس فیت برای چه کسانی مناسب است؟

کراس فیت

کراس‌فیت کار‌ها و علاقمندان به این رشته ورزشی آن‌ را مناسب همه افراد می‌دانند و بر این باور هستند که هرکسی می‌تواند کراس فیت تمرین کند. اما آیا واقعا این‌طور است؟

به نوعی می‌توان این ادعا را تایید کرد و گفت که کراس می‌تواند مناسب همه افراد در همه سنین باشد؛ زیرا فرقی نمی‌کند که ما 15 ساله باشیم یا 60 ساله، همه ما در زندگی خود نشست و برخاست می‌کنیم و اجسام را از زمین برداشته و آن‌ها را جا به جا می کنیم. این دقیقا همان چیزی است که تمرینات کراس فیت بر پایه آن طراحی می‌شود؛ حرکاتی که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم.

اگر شما جز افراد مبتدی هستید و قصد شروع این رشته ورزشی را دارید پس باید دو نکته مهم را مد نظر داشته باشید:

باشگاه کراس فیت

نکته اول اینکه: حتما یک باشگاه خوب انتخاب کنید.

امروزه باشگاه‌های زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند ابزار و امکانات لازم برای تمرینات کراس فیت را دارند، اما شاید خیلی از آن‌ها فقط در این زمینه مدعی هستند.

یک باشگاه ورزشی مناسب برای کراس‌فیت باید فضای مناسب و همه ابزارهای تمرین با وزنه، تمرین با وزن بدن و تمرین هوازی را در ازای هزینه عضویت باشگاه به ورزشکاران ارائه کند.

کیفیت ابزار تمرینی نیز خیلی مهم خواهد بود و اگر ابزار باشگاهی که در آن تمرین می‌کنید از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است حوادث بسیار خطرناکی مثل پاره شدن حلقه ژیمناستیک، شکستن باکس، سقوط میله بارفیکس و غیره برایتان رخ دهد.

کراس فیت قدرتی

نکته دوم اینکه: مربی انتخاب کنید که با سواد و تجربه کافی را داشته باشد.

انتخاب درست مربی یکی دیگر از نکات کلیدی در هر ورزشی به حساب آمده و کراس فیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

افراد زیادی هستند که خود را یک مربی حرفه‌ای کراس‌فیت معرفی می‌کنند؛ اما خیلی از این افراد در رشته‌های ورزشی دیگر تخصص داشته و شاید تنها کمی بیشتر از شما در رشته کراس فیت تجربه داشته باشند.

یک ورزشکار خوب حتما یک مربی خوب نخواهد بود. یک مربی باید بدن انسان را به خوبی شناخته، در علم تمرین متخصص باشد و بداند که چه تمرینی را برای چه افرادی طراحی کند.

استقامت کراس فیت

مزایای ورزش کراس فیت

  • تقویت بدن

تمرینات قدرتی یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های کراس فیت است. پس اگر دنبال بدنی قوی هستید از رشته کراسفیت بهره ببرید. چرا که این ورزش با تقویت عضلات و افزایش استقامت بدن در نهایت منجر به افزیش توان کلی بدن می‌شود.

سه نکته مهم در مورد کرافس فیت:

  • با کراس فیت عضلات حجم نمی‌گیرد؛
  • کراسفیت برای کاهش وزن لازم است، اما ضروری نیست؛
  • کراس فیت یک رشته ورزشی پایه برای وزنه برداری است

  • خاصیت فانکشنال

یکی دیگر از جنبه‌های ورزشی کراس فیت، فانکشنال بودن تمرینات است. اگر تمرینات فانکشنال باشد، می‌توان کارهای روزمره را با قدرت بیشتر و بدون خستگی مفرط انجام داد. از آنجایی که تمرینات در کراس فیت شامل حرکات قدرتی است، پس می‌توان از ویژگی فانکشنال بودن آن نیز بهره برد

  • افزایش انعطاف پذیری

تمرینات سخت و طاقت‌فرسا در کراس فیت یک تصور اشتباه در بین ورزشکاران حرفه‌ای یا افراد مبتدی است.

شاید این تصور به‌خاطر استفاده از وزنه‌های سنگین و تمرینات مختلف باشد، اما در برنامه تمرینی کراس فیت، تمرینات ساده و آرام نیز وجود دارد، از جمله تمرینات کششی و تعادلی، تمرینات گرم کردن و سرد کردن، پس شما حین انجام این تمرینات با یک رشته ورزشی انعطاف‌پذیر روبه‌رو هستید که آمادگی جسمانی را نیز افزایش می دهد.

مضررات کراس فیت

نکته: برای کاهش آسیب در تمرینات کششی و انعطاف، می‌توان تمرینات انعطاف پذیری و موبلیتی (دامنه حرکتی و ثبات مفصل) را با هم ترکیب کرد.

  • تنوع و خلاقیت

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای کراس فیت، تنوع در تمرینات است. یعنی می‌توان تمرینات هوازی را در یک روز یا به صورت هم‌زمان انجام داد. پس اگر دنبال یک ورزش هیجان‌انگیز هستید، کراسفیت انتخاب خوبی است.

چون می‌توان خلاقانه عمل کرد و با ترکیب حرکات، تمرینات جدیدی طراحی کرد، تمریناتی چون: وزنه‌های آزاد، تمرین با لاستیک، طناب زدن، حمل کیسه‌های شن، کار با حلقه، پرتاب مدیسن بال، تمرینات هیت ایستگاهی یا چالش‌های تعادلی مختلف

اولین مسابقات کراس فیت در سال2007 با حضور حدود 70 ورزشکار در یک مزرعه در کالیفرنیا آغاز شد. در اولین رویداد افتتاحیه، داوطلبان بازیهای کراس فیت بصورت خود جوش انتخاب شدند.

صدمات کراس فیت

مضرات کراس فیت

احتمال آسیب‌دیدگی در هر نوع از فعالیت‌های بدنی شدید مثل کراس فیت بالاست. به‌خصوص اگر آشنایی کافی با اجرای حرکات هالتر و پلیومتریک نداشته باشید یا از پیش آسیب‌دیده باشید. این حرکات نه تنها ریسک بالایی دارند، بلکه انجام آنها به‌صورت پشت‌سرهم، درحالی که خسته هستید احتمال جراحت را بالاتر نیز خواهد برد.

هشدار: آسیب‌دیدگی خاص و شدیدی به نام رابدومیولیز وجود دارد که برای ورزشکارانی که حرکات پرفشار را انجام می‌دهند، ایجاد نگرانی می‌کند.

به‌طور خلاصه در این شرایط، عضلات اسکلتی به‌شدت آسیب می‌بینند و سلول‌های عضلانی از هم گسسته می‌شوند و به داخل جریان خون می‌روند. درنهایت این اتفاق سبب آسیب و حتی از کار افتادن کلیه‌ها می‌شود. بنابراین باید سریعا نسبت به درمان رابدومیولیز اقدام کرد، درغیراین‌صورت خطر مرگ وجود دارد.

نشانه‌های رابدومیولیز بسته به‌ شدت آن متفاوت است؛ اما نشانه‌های کلی شامل: ضعف، سفتی شدید عضلات، درد، تورم عضله‌ی آسیب‌دیده و تیره شدن ادرار است.

عوامل مختلفی برای ابتلا به رابدومیولیز وجود دارد (مصرف الکل، ژنتیک، کم‌آبی)، اما این بیماری می‌تواند بر اثر حرکات فیزیکی شدید نیز رخ دهد.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است که تمرینات را به‌تدریج سخت‌تر کنید. مصرف آب را بالاتر ببرید و از تمرین در محیط‌های گرم و مرطوب خودداری کنید.

اگر قصد دارید که برای اولین بار کراس فیت را شروع کنید، بهتر است که به یک باشگاه کراس فیت مراجعه کنید تا با نکات اولیه آشنا شوید. بهتر است سؤالات خود را از یک مربی باصلاحیت بپرسید تا با روش‌ درست انجام دادن حرکات آشنا شوید. اگر انجام حرکتی باعث درد می‌شود، به مربی خود اطلاع دهید.

اگر از قدرت لازم برخوردار نیستید، قبل از اجرای حرکات سنگین با مربی مشورت کنید تا ترتیب حرکات را با توجه به شرایط شما تنظیم کند.

کراس فیت بیشتر برای افرادی مناسب است که از انجام تمرینات پرشدت لذت می‌برند. افراد آسیب‌دیده، بیمار و … باید برای انجام تمرینات، دستورالعمل‌های کالج پزشکی و ورزشی آمریکا را دنبال کنند.

بنیاد کراس فیت ادعا می‌کند که روش‌های آنها به‌صورت تجربی و همینطور بالینی به اثبات رسیده است. اما تحقیقی که اخیرا‌ منتشر شده است نشان می‌دهد که هیچ تحقیقی در مجله‌های معتبر علمی صورت نگرفته است.

نتیجه ‌گیری

درست همانند تمامی ورزش‌ها، کراس فیت نیز معایب و مزایایی دارد. سرعت انجام حرکات زیاد، چالشی و متنوع است

اگر ورزشکار هستید و بدنسازی کار می‌کنید، بهتر است تا کراس فیت را امتحان کنید. حتما از انجام کراس فیت لذت خواهید برد

اگر تازه‌کار هستید بهتر است که به یک باشگاه کراس فیت مراجعه کنید تا برنامه‌های تمرینی اختصاصی دریافت کنید. درضمن باید شرایط سلامتی خود را قبل از اجرای کراس فیت چک کنید.

امتیاز به این مطلب

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی محمد درفشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =