جمعه , 10 فروردین 1403

فیلم سینمایی انفرادی

پوستر فیلم انفرادی

فیلم سینمایی انفرادی بازگشت رضا عطاران است به سینما آن هم پس از دو سه سال و کارگردانش هم همانی است که «دینامیت» را ساخت و در ایام کرونا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ایران را برای خودش رقم زد.

همه این‌ها در پشت پرده اسم فیلم انفرادی قرار دارد و تماشاگر زمانی که این اثر سینمایی را می‌بیند، احتمالا به خودش لعنت می‌فرستد و می‌گوید: «این چه مهملی بود که من دیدم!» فیلم انفرادی مهمل، بی‌معنا و افتضاح است. با ویجیاتو همراه باشید تا بیشتر از ویژگی‌های منفی فیلم بدانیم.

 

داستان فیلم

رضا عطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی سه نفر هستند که پولهایشان را یک موسسه اعتباری خورده و حالا آه در بساط ندارند. آنها تصمیم می‌گیرند خلاف کنند تا به زندان بیفتند بلکه در آنجا نان و آبی گیرشان بیاید و هر کاری می‌کنند، کسی آنها را دستگیر نمی‌کند.

فیلم انفرادی

این دو خط بالا فیلمنامه فیلم انفرادی را تشکیل می‌دهد، البته اگر بتوان نام فیلمنامه روی آن گذاشت چرا که پایه‌های این فیلمنامه کاملا روی آب چیده شده است.

ما سه شخصیت داریم که یکی از یکی مسخره‌تر هستند و قرار است آنها را طی خلاف‌هایی که می‌کنند تا بلکه به زندان بیفتند، پیگیری کنیم. آنها پارتی می‌روند، دزدی می‌کنند، آب بازی در پارک می‌کنند و بانک هم می‌زنند و چند کار دیگر.

 

رضا عطاران

زمانی عطاران کار طنز انجام می‌داد و جنس کمدی‌اش را می‌شد با اندکی اغماض ستایش کرد. عطاران اندک اندک به مسیر لوده بازی کشیده شد و شخصا مرا یاد آدام سندلر در سینمای جهان می‌اندازد.

سندلر هم سعی کرد فیلم‌های جدی بازی کند و خودش را بهتر بشناساند اما در نهایت دید که تماشاگران از او همان لوده‌ای را می‌خواهند که در برخی فیلم‌هایش وجود دارد و در نهایت هم بیشتر در همان کالبد باقی ماند.

عطاران هم به همین وضع دچار شده و تصمیم گرفته به سیم آخر بزند. او در «انفرادی» رسما یک جور کمدی به اصطلاح شانه تخم مرغی را بازی می‌کند، یعنی در فیلمی ظاهر شده که نهایتا به درد سینمای خانگی بخورد و نقش آفرینی او هم هیچ بهره‌ای از هنرمند بودن ندارد.

فیلم سینمایی انفرادی

در کنار عطاران مهدی هاشمی را داریم که بدترین بازی عمر کارنامه هنری خودش را ارائه می‌دهد، او حتی از نقش آفرینی‌اش در تگزاس ۲ که یک عقبگرد حسابی بود فراتر رفته و حالا رسما جلوی دوربین مسخره بازی در می‌آورد. احمد مهرانفر سعی کرده کمی متفاوت بازی کند و در نهایت گیر منجلاب فیلمی افتاده که به زور دنبال خنداندن تماشاگر است.

کارگردان فیلم انفرادی تصور می‌کند ساخت یک سکانس دزدی بانک که روی آن آهنگ بالاتر از خطر گذاشته شود و همه چیز به طور صحنه آهسته به نمایش در بیاید و بازیگران در آن به هم برخورد کنند، خنده دار است.

این جنس کمدی برای بچه‌های پنج شش ساله هم دیگر جواب نمی‌دهد. استفاده از دوربین در این سکانس و بقیه لحظات فیلم به بدترین شکل ممکن است، صداگذاری در این سکانس و دیگر سکانس‌ها آنچنان آماتور است که انگار دست یک دانش آموز دبستانی داده شده تا کار صداگذاری را انجام دهد.

در واقع فیلم انفرادی خواسته یک کمدی اکشن باشد، چیزی که مثلا رامبد جوان با قانون مورفی دنبال آن رفت و باز توانست در خلق صحنه‌های اکشن راضی کننده باشد.

فیلم انفرادی اما سکانس‌های اکشنی دارد که با جلوه‌های ویژه بسیار مضحک و طراحی صحنه بسیار بدی همراه است. تک تک سکانس‌های اکشن فیلم بیشتر شبیه به آبروریزی است تا یک صحنه نفس گیر و تلاشی که برای خلق این صحنه‌ها انجام شده کاملا هدر رفته است.

عطاران در فیلم انفرادی

به جز صحنه‌های اکشن فیلم انفرادی که رسما با آثار خلق شده در فضای مجازی توسط کاربران آماتور برابری می‌کند، سکانس‌های کمدی فیلم هم مایه آبروریزی است تا خنده دار بودن! مثلا سکانسی را داریم که در آن بازیگران مرد زنانه حرف می‌زنند و بازیگران زن زنانه، با گریمی مسخره و اگزجره و صداگذاری بازهم افتضاح و موسیقی کاملا بچه‌گانه که این صحنه‌ها را همراهی می‌کند. بازیگران دنبال بازی می‌کنند و لابد قرار است تماشاگر از دیدن دنبال بازی این بازیگران بخندد.

 

 

فیلم انفرادی کمدی اسلپ استیک نیست، کمدی موقعیت هم نیست و حتی یک کمدی سخیف هم نیست. فیلم انفرادی رسما یک فاجعه است که در آن هیچ چیزی برای عرضه وجود ندارد. هیچ یک از عوامل فنی از کارگردان گرفته تا گریمورها و فیلمبردار و صداگذار و تدوینگر و… همه چیز را به آماتورترین شکل ممکن پیش بردند.

فیلم انفرادی

اگر دینامیت لحظاتی را خلق کرد که می‌شد به آنها خندید و سعی کرد نگاهی انتقادی به وضعیت دگماتیسم مذهبی در ایران داشته باشد (فارغ از اینکه موفق شد این کار را بکند یا نه) فیلم انفرادی رسما به هیچ چیزی نگاه ندارد به جز سه بازیگر اصلی‌اش و به خصوص عطاران. انفرادی می‌خواهد با این بازیگران و تیزرهایش که در آن آهنگ‌های تند خارجی گذاشته شده و چند دیالوگ خط قرمزی وجود دارد، خودش را یک کمدی غیرپاستوریزه معرفی کند که قرار است ممنوعه باشد!

فیلم انفرادی حتی در شوخی‌های جنسی و همان به اصطلاح غیر پاستوریزه‌ای هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند درست روی خط قرمز راه برود تا هم خنده‌دار باشد و هم شوخی بالای هجده سال! فیلم در هیچ کاری موفق نشده به جز فروختن در گیشه که دلیل کافی برای گروه سازنده فیلم به حساب می‌آید.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم اگر لااقل قرار است یک کمدی سخیف ببینید و بخندید، پولتان را خرج یک جنگ شبانه و تئاترهای شبانه کنید که لااقل در آن می‌توانید با شوخی‌های مبتذل و جوی که حاکم است، واقعا بخندید نه اینکه در مواجهه با سکانس‌های انفرادی، پوکرفیس باشید!

نقد فیلم انفرادی

دانلود فیلم انفرادی در کانال دیده ها

 

درباره‌ی دیده ها

ما در تیم تولید محتوای وب سایت دیده ها در تلاش هستیم تا بهترین، جدیدترین و مهمترین مطالب روزمره زندگی را برای شما عزیزان تهیه کنیم. با ما همراه باشید

همچنین ببینید

امین حیایی عصر جدید

امین حیایی

زندگی شخصی امین حیایی امین حیایی بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر متولد 19 خرداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =